Iniciatīvas ,,Latvijas skolas soma” piedāvājums – mācību brauciens uz Līvāniem
2020.gada 8.oktobrī Daugavpils Centra vidusskolas 3.b klases skolēni, realizējot iniciatīvas ,,Latvijas skolas soma” piedāvājumu, devās mācību braucienā uz Latgales mākslas un amatniecības centru un Stikla pūšanas darbnīcu.
Stikla pūšanas darbnīcā skolēni iepazinās ar stikla pūtēja profesiju un vēroja, kā no stikla masas var pagatavot dažādas skaistas, oriģinālas stikla lietas, traukus, dekorus. Skolēnus pārsteidza mūsdienu modernās iekārtas –
krāsnis, kurās tika karsēts stikls, instrumentu daudzveidība un dzesējamais ledusskapis.
Amatnieku nodaļā skolēni iepazinās ar garāko austo jostu Latvijā. Izpētīja senos latviešu darbarīkus, iepazinās ar senajiem amatiem.
Stikla muzeja nodaļā iepazināmies ar Līvānu stikla fabrikas vēsturi un stikla izstrādājumiem, kuri bija populāri arī citās valstīs. Rokdarbu darbnīcā katrs bērns patstāvīgi izveidoja dzijas saulīti.
Pasākuma noslēgumā skolēniem bija pozitīvas atsauksmes par mācību braucienu uz Līvāniem. Viņi bija pārsteigti par Latgales mākslas un amatniecības centra daudzveidību un priecājās par skaisto rudens dienu.
Informāciju sagatavoja 3.b klases audzinātāja T.Vanaģele

!
10. oktobrī - ikgadējās starptautiskās garīgās veselības dienā nāk svinēt šos svētkus, lai pievērstu uzmanību garīgais veselībai un tās ietekmi uz cilvēka dzīvi.
Garīgā veselība ietver sevī spējas spriest, domāt un rīkoties dažādās dzīves situācijās, tā nozīmē arī to, kā mēs spējam uztvert paši sevi un veidot attiecības ar citiem.
Ko nozīmē būt garīgi veselam?
Izprast sevi un veicināt savu garīgo labsajūtu.
- Būt par nobriedušu un spēcīgu personību, kas nebaidās izjust savas emocijas, jūtas un vēlmes.
- Cilvēks, kas atļauj sev gribēt un negribēt.
- Cilvēks, kurš nevaino sevi vai citus, viņš analizē situāciju un rīkojas, nevis meklē vainīgos.
- Cilvēks, kurš, sastopoties ar problēmām vai grūtībām, risina.
Kā būt harmonijā ar sevi un justies garīgi veselam?
- Runā pozitīvu par sevi un citiem.
- Atgādini sev, ka neviens nav ideāls un tādam nav jābūt. Tu esi unikāls!
- Tiecies pēc saviem mērķiem un sapņiem. Tu esi to pelnījis!
- Esi fiziski aktīvs.
- Pietiekami daudz guli un atpūties.
- Pavadi laiku ar ģimeni, draugiem, tuviem un patīkamiem Tev cilvēkiem.
- Pieturi balansētu uzturu.
- Runā par savām jūtām, emocijām, domām, vēlmēm.
- Dari to, kas Tev nes prieku un gandarījumu.
- Rūpējies par sevi.
- Mācies kaut ko jaunu.
- Ne tikai sagaidi, bet arī pats dod prieku citiem, un tas atgriezīsies.
Domā pozitīvi un nebaidies būt laimīgs!
Skolas psihologs
Naujenes Novadpētniecības muzeja un Dinaburgas pils apmeklējums
Saulainā pirmā oktobra dienā 5.b klases skolēni projekta „Latvijas skolas soma” ietvaros apmeklēja Naujenes Novadpētniecības muzeju, Slutišķu ciemu un apskatīja Dinaburgas pilsdrupas un pils maketu.
Muzejā skolēni aplūkoja etnogrāfiskās ekspozīcijas „Latgaliešu sadzīves priekšmeti un darbarīki” un „Turīga zemnieka istaba” , kā arī iepazinās ar citiem muzeja materiāliem un tematiskajām izstādēm.
Muzejs piedāvā arī radošas nodarbības Māla darbnīcā. Tajā skolēni varēja veidot savu pirmo mākslas darbu sīkplastikas tehnikā: māla figūriņas un dažādus suvenīrus. Skolēni darbojās ar interesi, no vienkāršas māla pikas pašu rokām radot mīļas un noderīgas lietas. Katrs varēja paņemt līdzi savu veidoto darbu.
Pēc tam visi devās uz Slutišķu ciemu, kur gida pavadībā aplūkoja ekspozīcijas „Slutišķu vecticībnieku lauku sēta” un ,,Zirglietas Daugavpils novadā".
Turpinājumā ceļš veda pa maršrutu ,,Dinaburgas pils taka" , kas ir viena no dabas parka ,,Daugavas loki" pastaigu takām. Tā aizved uz Vecpils pilskalnu, kurā vēl var redzēt 13.gs. celtās Dinaburgas pils drupas un aplūkot senās pils maketu (proporcija 1:40). Turpat netālajā ,,Bruņinieku laukumā" skolēni spēlēja dažādas spēles.
Diena bija piesātināta un interesanti pavadīta. Klases audzinātāja un skolēni ir pateicīgi muzeja vecākajai speciālistei Mārai Kampēnei par interesanto stāstījumu, radošo gaisotni un cer uz turpmāku sadarbību.
Informāciju sagatavoja 5.b kl. audzinātāja Inna Lobanova
Dzejas dienas noslēdzot
Katru gadu septembrī koki pamazām ietērpjas krāsainā lapu rotā, mūsu audzēkņi atsāk mācības skolā, un protams, atkal klāt ir Dzejas dienas ( Raiņa dzimšanas diena).
1.oktobrī Daugavpils Centra vidusskolas 6.b klases audzēkņus gaidīja neparasta literatūras mācību stunda, kurā vienlaikus skanēja vairākas valodas: latviešu, angļu, krievu. Mācību pasākuma mērķis bija pilnveidot pedagogu sadarbības/kopīgas mācīšanās prasmes, lai palīdzētu skolēniem apgūt jauno mācību vielu, izmantojot iepriekš apgūtās zināšanas latviešu, angļu un dzimtajā valodā. Nav nekāds noslēpums, ka, laikam ejot, grāmatu popularitāte arvien samazinās. Mūsdienās bērni daudz labprātāk izvēlas citas izklaides iespējas, nevis grāmatu lasīšanu. Mācību stundas mērķis - pievērst skolēnu uzmanību lasīšanai, literatūrai, dzejai kā kultūras mantojumam. Rosināt skolēnus pašiem iesaistīties lasīšanas procesā.
Skolēnus gaidīja 4 radošās stacijas:
1.stacijas darbība norisinājās skolas bibliotēkā. Skolotāja L. Soldāne audzēkņiem piedāvāja iejusties dzejnieka lomā un salikt K.Kalniņa dzejoļa pantiņus vienā veselumā. Izjust dzejoļa ritmu, atskaņu skanīgumu un vārdu tēlainību skolēni mācījās latviešu valodas un dzejas darbnīcā. Raiņa dzeja skanēja kā rudens melodija.
2.stacijā skolēni pārvietojās uz angļu valodas kabinetu, kur viņus sagaidīja skolotāja T.Judajeva un N. Hozjainova. Darbnīcas tēma- " Slavenie angļu bērnu literatūras varoņi". Skolēni noskatījās prezentāciju par vairākiem varoņiem: Alise Brīnumzemē, Robinsons Krūzo, Vinnijs Pūks, Frodo no "Gredzenu pavēlnieka" u.t.t. Pie sienas bija piestiprināta informācija par varoņiem: valsts, vieta, kur varoņi dzīvo, autors, tuvie draugi, piedzīvojumi, kas notika ar šo varoni utt. Bērni meklēja informāciju, kura raksturoja izvēlēto varoni, izteica savu viedokli, sprieda, vai vēlētos satikties ar šo varoni dzīvē, un kādu jautājumu viņi tam uzdotu. Atrast vajadzīgo informāciju radošajā bankā, ātri atnest savai grupai pareizās atbildes variantu - viss veicināja sacensības garu. Un atkal darba aizstāvēšanā skanēja skolēnu balsis, tagad jau angļu valodā.
3.stacijā skolēni izgāja no klases foajē, kur pie molbertiem bija piestiprinātas baltas lapas dzejas radīšanai. Krievu dzejnieka A.Puškina poēmas fragments «У лукоморья дуб зелёный…» kā pēc burvja mājiena materializējās uz baltā papīra, lai vēlāk krāšņi un aizrojoši skanētu kopīgajā deklamācijā.
4.stacija notika skolas laukumā brīvdabā. Silts rudenīgs vējš, saulītes stari, dzeltenas koku lapas un dzeja uz asfalta. Ar krītiņu rokās skolēni rakstīja uz asfalta dzejas pantiņus, veltītus rudenim, latviešu, angļu , krievu valodā. Gribējās, lai garāmgājēji lasītu mums līdzi un lai dzejas dienu noskaņojums rastos arī viņiem.
121 lapa no 198