- Reklāmkarogs veiksmīgi saglabāts.
2018. gada 6. decembrī, projekta ,,Latvijas skolas soma” ietvaros, 4.a un 4.b klases devās mācību braucienā uz Rīgu. Rīta agrumā vērojām, kā nakts tumsu nomainīja Saules gaisma, redzējām meža zvērus ceļa malās, klausījāmies direktora vietnieces stāstījumu par ceļojumā vērotajiem objektiem, atbildējām uz viņas uzdotajiem jautājumiem, bijām pateicīgi par iegūtajām balvām.
Latvijas galvaspilsētā mūs sagaidīja jauka iespēja atcerēties un nostiprināt zināšanas par Latvijas dzīvniekiem, putniem. Mēs vienuviet klātienē, Latvijas dabas muzejā, varējām vērot ļoti daudzus šo dzīvo būtņu izbāzeņus, to dzīvesvietas, ligzdošanas vietas, kas dažādos laikos ir atvestas uz muzeju, izveidotas un ar uzrakstiem trijās valodās, izkārtotas apskatei. Lai paaugstinātu savu zināšanu līmeni, dzīvo būtņu iepazīšanu vadīja muzeja speciālisti. 4.b klases skolēniem tika piedāvāta iespēja atcerēties un nostiprināt zināšanas par Latvijas dzīvniekiem, bet 4.a klases skolēni pētīja putnus, to knābjus, sekoja viņu dzīvesveidam, barībai. Ekskursijas vadītāji šīs nodarbības vadīja, izmantojot kompetenču pieeju, darba lapas, dzīvniekus – izbāzeņus, spējot katram skolēnam atbildēt uz jautājumu, virzot uz uzdevuma izpildi. Nodarbību beigās skolēni bija noguruši no kustīgām, izzinošām nodarbībām. Bija iespēja apskatīt arī pārējos Dabas muzeja stāvus, iepazīties ar pieejamajiem entomoloģijas, ģeoloģijas, u.c. nodaļu materiāliem. Skolēni, aizejot no Dabas muzeja, sprieda, ka nākošo reizi turp aizbrauks kopā ar vecākiem.
Vecrīgā pienācām pie Latvijas brīvības cīņās kritušo cilvēku piemiņai celtā Brīvības pieminekļa, nofotografējāmies, redzējām kā soļo apsardze un cik ļoti cēli un atbildīgi viņi to apsargā.
Rīgā iegriezāmies Latvijas nacionālajā bibliotēkā - bijām priecīgi pārsteigti par tik milzīgām telpām, izkārtojumu, lasītavas zālēm, pieejamajiem materiāliem, ziedotajām grāmatām, Dainu skapi, unikālajiem skatiem uz Vecrīgas priekšpilsētu. Mūs iepazīstināja ar bibliotēkas muzeja pieejamajiem materiāliem, unikālajām mūsdienu tehnoloģijas sasniegumu iespējām. Sapratām, ka ir jābūt vēlmei izzināt, bet iespējas tiks piedāvātas. Redzējām vismazāko grāmatu, kura bija 5 mm liela, bet tajā 6 valodās bija uzrakstīta lūgšana ,,Tēvs mūsu…”. Patīkami bija dzirdēt šīs bibliotēkas vēsturi, vērot, ka visi tās stāvi ir noformēti dažādos toņos, uzzināt, ka ikviens cilvēks var kļūt par bibliotēkas apmeklētāju.
Lai remdētu izsalkumu, dienas beigās iegriezāmies veikalā – kafejnīcā ,,Lido”, kur izgaršojām latviešu virtuves ēdienus, apskatījām noformējumu, izbaudījām izklaides iespējas, pieejamās apkārt kompleksam, priecājāmies par cilvēku ieguldīto darbu citu labsajūtai, atpūtai.
Jaunu iespaidu un zināšanu pilni, modri un dzīvespriecīgi atgriezāmies dzimtajā pilsētā. Esam gandarīti, ka varējām jēgpilni izzināt un iepazīt Latvijas dabu, dzīvniekus, vērtības, paaugstināt savu izglītības kvalitāti, vērot Latvijas galvaspilsētas ietērpu pirms Ziemassvētkiem.
Skolotāja M.Skutele.
- Reklāmkarogs veiksmīgi saglabāts.
15.novembrī projekta „Latvijas skolas soma” ietvaros 9.b un 10.a klašu skolēniem bija lieliskā iespēja apmeklēt Latvijas Nacionālo bibliotēku jeb Gaismas pili, kas ir viens no nozīmīgākajiem 21.gadsimta kultūras projektiem Latvijā – mūsdienīgs un radošs pasaules līmeņa informācijas un kultūras centrs. Ar bibliotēkas gides palīdzību skolēni novērtēja arhitekta Gunāra Birkerta ieceri, matemātisko precizitāti un vērienu šīs bibliotēkas projektēšanā. Bibliotēkas iekštelpas ir skandināviski atturīgas, bet bagātīgi izmantotais koks, daudzās grāmatas, gaismas un ērtie krēsli lasītavās tomēr veido pavisam mājīgu atmosfēru. Bibliotēkas gide pastāstīja par bibliotēkas sniegtajiem pakalpojumiem, kas var kļūt par noderīgu resursu gan studentiem, ikvienā studiju programmā un kursā, gan jebkuram citam iedzīvotājam, neatkarīgi no vecuma un interesēm. Vairāk nekā 4 miljonu vienību lielais krājums aptver visas zinātņu nozares. Tā kodols ir nacionālais krājums – Latvijas un ārzemju izdevumi par Latviju un latviešiem, Latvijā izdotie, kā arī latviešu autoru darbi. Lasītājiem pieejami arī speciālie krājumi – retās grāmatas, rokraksti, Letonikas un Baltijas Centrālās bibliotēkas krājumi, māksla un mūzika, skaņu ieraksti, attēlizdevumi, sīkiespieddarbi un kartes.
Pēc Nacionālās bibliotēkas skolēni devās uz P.Stradiņa Medicīnas vēstures muzeju. Muzeja gide iepazīstināja skolēnus ar muzeja pamatekspozīciju kura ir izvietota četros stāvos, ievērojot laikmetu secību. Tā stāsta par medicīnas attīstības gaitu, jo tieši to savulaik vēlējās izklāstīt profesors Pauls Stradiņš. Stāsts sākas muzeja ēkas pagrabstāvā, kur izvietotie eksponāti un diorāmas atspoguļo medicīnas attīstības pirmsākumus. Traumu ārstēšana, brūču pārsiešana, tautas dziedniecības paņēmieni - tas viss bija zināms jau tālajā senatnē. Neatņemama sastāvdaļa tajā laikā bija maģiskā medicīna – amuleti, talismani un burvestības, kuru pārstāvēja burves, šamaņi un zinātnieki. Pēc tam apskatījām rekonstruēto viduslaiku klostera hospitāli un aptieku, apmeklējām pēc profesora Paula Stradiņa ieceres izveidoto viduslaiku pilsētu, kā arī iepazinām ar tā laika izplatītākajām slimībām un to ārstēšanas metodēm. Jauno laiku ekspozīcija sniedz ieskatu par straujo medicīnas progresu. Tas ir sasniegumu un atklājumu laiks. Tiek atklāti rentgena stari un iespējas tos izmantot medicīnā, notiek pirmās operācijas ētera narkozē, tiek atklāts tuberkulozes ierosinātājs un vakcīna pret bakām. Ekspozīcijas apskate noslēdzas ar Latvijas medicīnas sasniegumiem. Izslavētie Latvijas kūrorti, medicīniskā Rīga un, protams, prof. Paula Stradiņa darba kabinets tie ir tikai daļa no plašās ekspozīcijas. Sava vieta atvēlēta arī kosmiskai medicīnai, kuras izpētē līdzdalību ņēmuši arī latviešu zinātnieki.
Gribam pateikties iniciatīvai „Latvijas skolas soma” par doto iespēju apmeklēt un uzzināt kaut ko jaunu.
Informāciju sagatavoja 10.a klases audzinātāja N.Kaļiņina
- Reklāmkarogs veiksmīgi saglabāts.
Šā gada 8. novembrī DCV 3.a, 3.b un 3.c klases skolēni iniciatīvas “Latvijas skolas soma” ietvaros devās braucienā uz Latgales Mākslas un amatniecības centru un Līvānu stikla muzeju. Pirms brauciena klases stundā skolēni kopā ar klases audzinātāju izpētīja informāciju par Līvānu stikla rūpnīcas vēsturi un tās ietekmi uz mūsu valsts vēsturi, kā arī iepazinās ar seno latviešu amatnieku darbarīkiem un priekšmetiem, centās uzzināt no grāmatām, ko darīja mūsu senči. Protams, pētot un lasot skolēniem radās daudz jautājumu par to, kā tad viss notika agrāk. Izveidojot jautājumu sarakstu, mēs draudzīgi devāmies uz Latgales Mākslas un amatniecības centru un Līvānu stikla muzeju.
Mākslas un amatniecības centra darbinieki iepazīstināja skolēnus ar stikla muzeja vēsturi un attīstību, stikla pūtēji demonstrēja stikla pūšanas procesu un stikla figūru izgatavošanu. Zinātkārie skolēni uzdeva amata meistariem jautājumus par amatnieku darbu, darba rīkiem, materiāliem un iekārtām. Seno darbarīku un sadzīves priekšmetu zālē gan zēnus, gan meitenes pārsteidza mūsu senču mājsaimniecībās izmantotie darbarīki: stelles, vērpjamais ratiņš, akmens dzirnavas. Mūsdienās tie ir reti sastopami. Tagad visi zina, ka visgarākā josta ir tapusi Līvānos. Skolēniem tika piedāvāts arī pašiem izgatavot senos latviešu Ziemassvētku rotājumus „Saulīte”.
Pēc centra apmeklējuma visi kopā pusdienojām svaigā gaisā, baudot skaistos Dubnas upes skatus. Skolēni atzīmēja, ka Latvijas dabas skatos nav iespējams neiemīlēties!
Atgriezušies skolā, visi ķērās pie seno latviešu Ziemassvētku rotājuma “Saulīte” izgatavošana. Rotājumus izgatavojām baltā un sarkanā krāsa par godu Latvijas 100 gadiem, vēlāk, sagaidot Jauno gadu, varēsim arī izrotāt ar tiem eglīti. Skolēni atzina, ka brauciens bija aizraujošs un lietderīgs. Kā visinteresantāko bērni minēja stikla pūšanas procesu un Līvānu stikla muzeja ekspozīciju, kur daudzi skolēni ieraudzīja pazīstamus priekšmetus no stikla (vecmāmiņas vāzes, glāzes).
- Reklāmkarogs veiksmīgi saglabāts.
1.novembrī projekta "Latvijas soma" ietvaros 11.a klasei bija unikāla iespēja dzirdēt un redzēt vienu no pārsteidzošākajiem kultūras fenomeniem – klasiskās mūzikas koncertu. Šajā dienā Vienības nama koncertzālē muzicēja izcils Latvijas pianists, vairāku starptautisku konkursu laureāts Vestards Šimkus kopā ar Liepājas simfonisko orķestri Atvara Lakstīgalas vadībā.
Koncertā tika atskaņoti Amadeja Mocarta, Jozefa Haidna un Ludviga van Bēthovena darbi. Prieks un pārsteigums – tādas emocijas izjuta katrs, kurš apmeklēja šo koncertu. Īpaši iedvesmoja skatītājus Vestarda Šimkus klavierspēles tehnika, orķestra meistarība un diriģenta artistiskums.
Varēja dzirdēt īstu mūziku, ļoti atšķirīgu no tā, ko bieži vien klausies „austiņās” vai internetā, jo visi šie cilvēki uz skatuves muzicēja tikai Tev, lai Tavā dvēselē notiktu kaut kas labs, ko nevar izteikt vārdos.
Daudziem klasesbiedriem šī tikšanās ar mūziku bija pirmo reizi dzīvē un kā apņēmīgi atzīstas vairāki, tiešām nebūs pēdējā…
11. klases skolēni
- Reklāmkarogs veiksmīgi saglabāts.
2018.gada 30.oktobrī 1.b klases skolēni skolotāju T.Vanaģeles, O.Jermolajevas un vecāku pavadījumā apmeklēja Rotko centru. Daugavpils Marka Rotko mākslas centrs ir daudzfunkcionāls laikmetīgās mākslas, kultūras un izglītības centrs Daugavpils cietoksnī, vēsturiskajā Artilērijas arsenāla ēkā. Daugavpils Marka Rotko mākslas centrs piedāvā bērnu un skolēnu grupām iepazīt kādu no Daugavpils Rotko centra sektoriem (B,C vai D), kļūt par mākslinieku – izveidot mākslas darbu un senās Dvinskas ielās vai parkos veidot grupas bildi.
Pie Rotko mākslas centra grupu sagaidīja gids, kurš izstāstīja par to, kur bērni ir atbraukuši un daudzus citus interesantus faktus, atbilstoši auditorijas vecumam.
Mēs apmeklējām vienu no ekspozīcijām - D sektoru. Mākslas centra bērnu atpūtas un izglītības istabā skolēni piedalījās sava mākslas darba izveidē, ko varēja paņemt sev līdzi.
Skolēnu iespaidi pēc Rotko centra apmeklēšanas:
Anabella, 1.b klase, 7 gadi: - Man ļoti patika zīmēt radošajā darbnīcā. Es, kā īsta māksliniece, fantazēju un strādāju ar zīmuļiem un krāsām. Es uzzīmēju smaidošu sirsniņu un uzdāvinaju savai mīļākai māmiņai.
Adriana, 1.b klase, 7 gadi: - Man patika atbildēt uz gida jautājumiem par gleznām, minēt to saturu, izteikt savas domas par redzēto.
Emmanuella, 1.b. klase, 7 gadi: - Man patika gleznas mākslas centrā un kopā ar saviem draugiem - klasesbiedriem radoši pastrādāt darbnīcā.
Daniels, 1.b klase, 7 gadi: - Ekskursija bija aizraujoša! Man patika viss! Mēs interesanti pavadījām laiku ar klasi, kopā braucam autobusā, kopā gājām pa cietokšnā ielām, kopā apspriedām gleznas, kopā zīmējam. Mana klase ir visdraudzīgākā klase!
Informāciju sagatavoja skolotāja T.Vanaģele