Realizējot projekta ,,Latvijas skolas soma” piedāvājumu, Centra vidusskolas 11.a un 12.a klases skolēniem digitālā formātā bija iespēja noskatīties R.Blaumaņa drāmu ,,Indrāni” , kas iestudēta Latvijas Nacionālajā teātrī. Atšķirībā no mums ierastā formāta, kad visu izrādi spēlē vieni un tie paši aktieri, šoreiz skatītājiem tika piedāvāta iespēja ieskatīties visos četros - 1920., 1954., 1988. un 2012. gada - Nacionālā teātra ,,Indrānu” iestudējumos, turklāt izrāde bija papildināta arī ar video no mūsdienu dzīves.
Pēdējais cēliens norisinās jau mūsdienu apstākļos, lauku vidē, saglabājot iepriekšējos cēlienos aktuālo problemātiku un turpinot risināt tēva un dēla konfliktu, kura pamatā dēla Edvarta un viņa sievas Ievas savtīgie nolūki un nespēja atrast kopīgu valodu ar vecākiem, no kuriem mantota ,,Indrānu” saimniecība un tajā pastāvošā kārtība. Ja Indrānu tēvs, gadiem ilgi saimniekojot, ir spējis nodalīt tos ,,Indrānus”, kas pilda maku, no tiem ,,Indrāniem”, kas silda sirdi, tad dēls to vairs neprot un pat negrib. Pavēlot nocirst ošus mājas apkārtnē, dēls izposta mājas dvēseli un savu vecāku sirdī ieplēš dziļu un neizdziedējamu rētu.
Tēva un dēla konfliktu pastiprina arī mazdēla Edžiņa necienīgā attieksme pret Indrānu māti, kura, lai kā vēlas nogludināt attiecības dēla un vīra starpā, beigās ir spiesta atzīt, ka viņas centieni ir veltīgi un dēls ar vedeklu rīkojas nekrietni.
Vairums skolēnu savās atsauksmēs par redzēto izrādi ir vienisprātis, ka šajā iestudējumā meistarīgi atklāta R.Blaumaņa darbā paustā ideja, bet piedāvātais formāts devis iespēju paskatīties uz lugā tēlotajiem notikumiem no dažādu laikmetu skatupunkta, un tas ir devis jaunu pieredzi.
Skolēni ir atzinīgi novērtējuši aktieru spēli un dekorācijas.
Albīna (12.a): ,,Aktieri spēlēja tik pārliecinoši un reālistiski, ka es pat aizmirsu, ka skatos izrādi.”
Viktorija (12.a): ,,Tas, ka izrāde bija par dažādiem laika periodiem, stiprina ideju, ka šī R.Blaumaņa luga ir bijusi ļoti aktuāla visos laikos.”
Maksims (12.a): ,,Man bija iespēja redzēt vienu no visu laiku labākajām latviešu lugām. Izrādes vēstījums ir aktuāls arī 21.gs., ir grūtības saprasties ar vecākiem un vecvecākiem, jo viņiem ir pavisam citas prioritātes un uzskati. No lugas man vislabāk patika Indrānu mātes skatuviskais tēls, kuru atveidoja Lolita Cauka, tieši par šo lomu viņa ,,Spēlmaņu naktī” tika nominēta labākās aktrises balvai.”
Diāna (12.a): ,,Man patika teātra izrāde: gan aktieru spēle un tērpi, gan skatuves noformējums. Viss izraisīja dziļas emocijas. Izrādes nobeigums rāda, ka lugā risinātās problēmas ir aktuālas arī mūsdienās.”
Deniss (11.a) ,,Dramatiskā izrāde "Indrāni", kuras pamatā ir Rūdolfa Blaumaņa darbs, stāsta par latviešu ģimenes attiecībām. Protams, tāpat kā iepriekš, arī mūsdienu pasaulē bērni un vecāki viens otru nesaprot. Aktieri spēlēja labi.”
Karolīna (11.a) ,,Izrādes tēma ir aktuāla un būs tuva tiem, kuri ar to saskārušies. Mūsdienās atsvešinātība starp vecākiem un bērniem kļūst lielāka. Protams, ka skatīties izrādi mājās un skatīties teātrī ir divas dažādas lietas. Atmosfēra joprojām būs labāka otrajā variantā, bet ideja ir laba. Paldies aktieriem un kostīmu māksliniekam. Varoņi bija labi atveidoti. Luga ir interesanta, režisors un aktieri ir labi pastrādājuši, domāju, ka daudziem patika, ne tikai man.”
Veronika (11.a): ,,Esmu ļoti priecīga, ka varēju iepazīties ar Rūdolfa Blaumaņa lugu "Indrāni". Vienmēr ir interesanti redzēt, kā paaudžu konflikts tiek atklāts dažādos darbos, un šī luga nav izņēmums, konflikts tika pasniegts tik dramatiski, ka nebija iespējams nejust līdzi varoņiem. Mani pārsteidza talantīgā aktierspēle un krāsainie dialogi. Es labprāt skatītos šo lugu vēlreiz, bet jau teātrī, lai spilgtāk izjustu visas emocijas.”
Skolēni pateicas par iespēju redzēt latviešu literatūras klasiku labā iestudējumā un mūsdienīgā formātā, atliek vien novēlēt, lai drīzumā teātri vērtu durvis skatītājiem un mēs varētu baudīt skatuves mākslu un labu literatūru.
Informāciju apkopoja Dace Aizpuriete