
10. oktobrī - ikgadējās starptautiskās garīgās veselības dienā nāk svinēt šos svētkus, lai pievērstu uzmanību garīgais veselībai un tās ietekmi uz cilvēka dzīvi.
Garīgā veselība ietver sevī spējas spriest, domāt un rīkoties dažādās dzīves situācijās, tā nozīmē arī to, kā mēs spējam uztvert paši sevi un veidot attiecības ar citiem.
Ko nozīmē būt garīgi veselam?
Izprast sevi un veicināt savu garīgo labsajūtu.
- Būt par nobriedušu un spēcīgu personību, kas nebaidās izjust savas emocijas, jūtas un vēlmes.
- Cilvēks, kas atļauj sev gribēt un negribēt.
- Cilvēks, kurš nevaino sevi vai citus, viņš analizē situāciju un rīkojas, nevis meklē vainīgos.
- Cilvēks, kurš, sastopoties ar problēmām vai grūtībām, risina.
Kā būt harmonijā ar sevi un justies garīgi veselam?
- Runā pozitīvu par sevi un citiem.
- Atgādini sev, ka neviens nav ideāls un tādam nav jābūt. Tu esi unikāls!
- Tiecies pēc saviem mērķiem un sapņiem. Tu esi to pelnījis!
- Esi fiziski aktīvs.
- Pietiekami daudz guli un atpūties.
- Pavadi laiku ar ģimeni, draugiem, tuviem un patīkamiem Tev cilvēkiem.
- Pieturi balansētu uzturu.
- Runā par savām jūtām, emocijām, domām, vēlmēm.
- Dari to, kas Tev nes prieku un gandarījumu.
- Rūpējies par sevi.
- Mācies kaut ko jaunu.
- Ne tikai sagaidi, bet arī pats dod prieku citiem, un tas atgriezīsies.
Domā pozitīvi un nebaidies būt laimīgs!
Skolas psihologs
Katru gadu septembrī koki pamazām ietērpjas krāsainā lapu rotā, mūsu audzēkņi atsāk mācības skolā, un protams, atkal klāt ir Dzejas dienas ( Raiņa dzimšanas diena).
1.oktobrī Daugavpils Centra vidusskolas 6.b klases audzēkņus gaidīja neparasta literatūras mācību stunda, kurā vienlaikus skanēja vairākas valodas: latviešu, angļu, krievu. Mācību pasākuma mērķis bija pilnveidot pedagogu sadarbības/kopīgas mācīšanās prasmes, lai palīdzētu skolēniem apgūt jauno mācību vielu, izmantojot iepriekš apgūtās zināšanas latviešu, angļu un dzimtajā valodā. Nav nekāds noslēpums, ka, laikam ejot, grāmatu popularitāte arvien samazinās. Mūsdienās bērni daudz labprātāk izvēlas citas izklaides iespējas, nevis grāmatu lasīšanu. Mācību stundas mērķis - pievērst skolēnu uzmanību lasīšanai, literatūrai, dzejai kā kultūras mantojumam. Rosināt skolēnus pašiem iesaistīties lasīšanas procesā.
Skolēnus gaidīja 4 radošās stacijas:
1.stacijas darbība norisinājās skolas bibliotēkā. Skolotāja L. Soldāne audzēkņiem piedāvāja iejusties dzejnieka lomā un salikt K.Kalniņa dzejoļa pantiņus vienā veselumā. Izjust dzejoļa ritmu, atskaņu skanīgumu un vārdu tēlainību skolēni mācījās latviešu valodas un dzejas darbnīcā. Raiņa dzeja skanēja kā rudens melodija.
2.stacijā skolēni pārvietojās uz angļu valodas kabinetu, kur viņus sagaidīja skolotāja T.Judajeva un N. Hozjainova. Darbnīcas tēma- " Slavenie angļu bērnu literatūras varoņi". Skolēni noskatījās prezentāciju par vairākiem varoņiem: Alise Brīnumzemē, Robinsons Krūzo, Vinnijs Pūks, Frodo no "Gredzenu pavēlnieka" u.t.t. Pie sienas bija piestiprināta informācija par varoņiem: valsts, vieta, kur varoņi dzīvo, autors, tuvie draugi, piedzīvojumi, kas notika ar šo varoni utt. Bērni meklēja informāciju, kura raksturoja izvēlēto varoni, izteica savu viedokli, sprieda, vai vēlētos satikties ar šo varoni dzīvē, un kādu jautājumu viņi tam uzdotu. Atrast vajadzīgo informāciju radošajā bankā, ātri atnest savai grupai pareizās atbildes variantu - viss veicināja sacensības garu. Un atkal darba aizstāvēšanā skanēja skolēnu balsis, tagad jau angļu valodā.
3.stacijā skolēni izgāja no klases foajē, kur pie molbertiem bija piestiprinātas baltas lapas dzejas radīšanai. Krievu dzejnieka A.Puškina poēmas fragments «У лукоморья дуб зелёный…» kā pēc burvja mājiena materializējās uz baltā papīra, lai vēlāk krāšņi un aizrojoši skanētu kopīgajā deklamācijā.
4.stacija notika skolas laukumā brīvdabā. Silts rudenīgs vējš, saulītes stari, dzeltenas koku lapas un dzeja uz asfalta. Ar krītiņu rokās skolēni rakstīja uz asfalta dzejas pantiņus, veltītus rudenim, latviešu, angļu , krievu valodā. Gribējās, lai garāmgājēji lasītu mums līdzi un lai dzejas dienu noskaņojums rastos arī viņiem.
Lasīt ir aizraujoši, vai ne? Tieši tāpēc šogad DCV 2.c klases skolēni nolēma visi kopā piedalīties lasītveicināšanas programmā „Bērnu žūrija” sadarbībā ar Bērnu bibliotēku „Zīlīte” un kļūt par īstiem lasīšanas ekspertiem.
Pirmajā nodarbībā bibliotekāre Larisa iepazīstināja skolēnus ar 2020.gada žūrijas grāmatu kolekciju. Pastāstīja, ka grāmatu ekspertiem jāizlasa sešas grāmatas latviešu valodā un programmas noslēgumā elektroniski jāizpilda anketa par izlasītajām grāmatām, par ko katrs dalībnieks pēc tam vēl saņems balviņu.
Bērniem bija arī iespēja apskatīt jaunās grāmatas un novērtēt ilustrācijas.
Ar nepacietību gaidām nākamo tikšanos! Lai mums visiem lasītprieks!
2.c klases audzinātāja Jeļena Ivbule