Šī gada 1. februārī visjaunākie Daugavpils Centra vidusskolas audzēkņi devās ceļojumā zinātņu pasaulē. 3 mazo pētnieku komandas «Saulīte», «Lietutiņš» un «Varavīksne» pabija izzinošā ceļojumā, kur viņus gaidīja 4 darbnīcas «Pētnieku laboratorija».
Lasi tu, lasu es, lasa skolas direktors (un ne tikai!) – tas ir galvenais motīvs pasākumam „Kopā esam, kopā lasām!”, kurš 23.-26. janvārī notika Daugavpils Centra vidusskolā.
Latvijas Nacionālās bibliotēkas lasīšanas veicināšanas programma „Bērnu, jauniešu un vecāku žūrija” pamudināja mūsu skolas 7.s, 9.a, 2.c. un 5.a klases skolēnus iesaistīties kopīgā jaunākās literatūras lasīšanā. Bērnu un jauniešu lasīšanai draudzīgi pievienojās direktora vietnieks mācību jomā un matemātikas skolotājs A.Bogačovs, skolas direktors un informātikas skolotājs J.Visockis, skolas psiholoģe O.Jermolajeva un sociālā pedagoģe G.Ostrovska. Šo dāmu un kungu piedalīšanās kopīgajā skaļajā lasīšanā bija labs piemērs, kas skolēniem raisīja vēlmi grāmatu lasīšanu turpināt.
Visi kopā aizrautīgi lasījām D.Ozoliņas „Pandēmijas detektīvu”, D. de Vigānas „No un es”, T.Oževičas „Ko dara jūtas?” un I.Skrastiņas „Lieliskā dzīve bez ZOOM” fragmentus.
Pēc kopīgās skaļās lasīšanas pasākuma dalībnieki secināja, ka lasīt kopā ar matemātikas, informātikas skolotāju un citiem skolas darbiniekiem mājīgā un ērtā gaisotnē ir ne tikai neikdienišķi un interesanti, bet arī lietderīgi, un to pēc pasākuma apstiprināja arī skolas direktors: „Ja negribam, lai mūsu domāšana būtu tikpat gara, cik viens TikTok video, mums jāsaņemas un jālasa!”
Pasākuma noslēgumā centīgākie lasītāji saņēma Latvijas Nacionālās bibliotēkas sarūpētās balvas.
Īpašs paldies latviešu valodas skolotājām I.Vilmanei, Z.Paļenokai un L.Savčenko par sadarbību un palīdzību pasākuma organizēšanā.
Skolas bibliotekāre L.Soldāne
Zinātne, tehnoloģijas, matemātika (angliski – Science, Technology, Engineering and Mathematics, STEM) - mācību priekšmeti, kas skaidro vidi, kurā atrodamies.
STEM - tas nozīmē mācīties viegli un iepazīt eksaktās zinātnes (fizika, ķīmija, matemātika un bioloģija) jau agrā vecumā. Tāda 1. STEM nodarbība gaidīja Daugavpils Centra vidusskolas 6-7 gadus vecus audzēkņus.
Šī gada 25. janvārī visjaunākie Daugavpils Centra vidusskolas audzēkņi devās ceļojumā zinātņu pasaulē. 3 mazo pētnieku komandas «Pūcītes», «Bitītes» un «Jāņtārpiņi» vidusskolas skolēnu pavadībā pabija izzinošā ceļojumā, kur viņus gaidīja 4 darbnīcas «Pētnieku laboratorija».
Kāpēc svētku uguņošana ir krāsaina? Kāda krāsa ir uguns liesmai? Kāpēc dabā mainās krāsas? Kā izskatās vulkāna izvirdums? Kas notiek ar krāsu degšanas procesā? Par ko liecina šīs burvīgās krāsainās pārmaiņas? Uz visiem šiem jautājumiem pirmsskolas audzēkņi varēja rast atbildi 1. interaktīvajā darbnīcā - ķīmijas laboratorijā, kur viss dega, mirgoja, liesmoja, pārvērtās un pat smaržoja.
2.darbnīca atradās burvju pilsētā «Matemātikā». Izglītojamie krāsoja savu pilsētu, meklēja un identificēja ģeometriskās figūras reālajā dzīvē, skaitīja figūras, pildīja loģiskus uzdevumus un darbojās ar interaktīvo tāfeli. Cik ļoti bērniem patīk matemātika, parādīt palīdzēja interaktīvā tāfele ar «smaidošo» koku. Katrs varēja izvēlēties sev atbilstošu zīmējumu.
3.darbnīca bija veltīta anatomijai. Bērni veica vairākus eksperimentus. Kā darbojas cilvēka sirds? Ar pārsteigumu un aizvērtām acīm mazie pētnieki meklēja un klausījās pulsu. Pirmo reizi mūžā bērniem kā īstiem ārstiem rokās bija īsts fonendoskops, ar kura palīdzību varēja paklausīties, kā strādā sirds, kuņģis, kā darbojas plaušas. Izmērīt plaušu dzīvības tilpumu palīdzēja parasts celofāna maisiņš. Bet kas ir bicepsi un tricepsi? Tos atrast savā rokā patstāvīgi mēģināja mazie pētnieki.
4.darbnīca stāstīja par bioloģijas noslēpumiem, par kukaiņiem. Tuvāk izpētīt šo mazo dzīvnieciņu ķermeni palīdzēja mikroskops. Katrs izglītojamais varēja pats ieslēgt mikroskopu un pētīt kukainītī. Mazie pētnieki uzdeva sev aktuālus un ļoti nopietnus jautājumus. Kāpēc kukaiņus vajag saudzēt? Cik kukaiņu ir pasaulē? Kā aug kukainītis? Eksperimenta laikā mēģināja iepazīties un iegaumēt kukaiņu ķermeņa daļas, kā arī apskatīt ļoti retas kukaiņu kolekcijas.
Līdzi uz mājām bērni paņēma dažādus interesantus materiālus, lai turpinātu izzināt cilvēku un apkārtējo pasauli patstāvīgi.
Pētnieku laboratorija noslēdzās ar pateicības rakstu pasniegšanu audzēkņiem, skolotājiem, ar paldies vārdiem visiem, kas palīdzēja organizēt un novadīt STEM pasākumu.
Daugavpils Centra vidusskolas skolotāju un skolēnu komanda
17.janvārī Daugavpils Centra vidusskolā, Vienības ielā 36A norisinājās seminārs "Mācību stratēģiju izvēlē vienota pieeja. Savstarpējo stundu hospitēšanas izvērtējums", kurā piedalījās pirmsskolas un sākumskolas pedagogi un DCV vadības komanda. Semināra laikā pedagogiem bija iespēja strādāt grupās, izvērtējot stundās un rotaļnodarbībās vēroto mācību procesu, atzīmējot plusus un trūkumus. Domājot par pēctecību, pedagogi apsprieda, kādas mācību metodes būtu jāizmanto gan rotaļnodarbībās, gan stundās, lai bērniem nodrošinātu vieglu pāreju no pirmsskolas uz sākumskolu.