Augi ir organismi, kuriem piemīt visas dzīvo būtņu pazīmes. Tie spēj elpot, baroties, izvadīt vielas, augt, attīstīties, kustēties, vairoties, mainīties un just. Augi arī jūt, tikai šo pazīmi sauc par kairināmību. Kairināmība ir organisma spēja reaģēt uz vides pārmaiņām. Dabā ir faktori, kuri augiem izraisa kairinājumu un auga atbildes reakciju. Tie ir gaisma, mitrums, temperatūra, gravitācija, pieskārieni, mēslojums. Saprotams, ja augu aplaista ar koncentrētu papildmēslojumu, tas var aiziet bojā, vai arī, ja ilgu laiku augu nelaista, tas arī reaģē un nokalst. Zinot šīs auga pazīmes, 8.klašu skolēni veica ilgtermiņa pētījumu, ko piedāvāja soma.lv platforma pēc bioloģijas jaunās programmas: ,,Gaismas kairinājuma ietekme uz auga dēstiem”. Vispirms katrai skolēnu grupai Petri platēs bija jāuzliek diedzēties sēklas, regulāri sekojot mitrumam, fotografējot un novērojumus ierakstot tabulā darba lapā. Mūsu skolas skolēniem šis darbs sagādāja lielu prieku un ar aizrautību varēja vērot starpbrīžos čaklos pētniekus,  kuri ar lineāliem mērīja dīgļsaknes un asnu garumus. Bija stundas, kurās izdīgušās sēklas vajadzēja pārstādīt puķu podiņos ar zemi. Tas sagādāja prieku, jaunu prasmju apguvi, jo ne katrs pilsētnieks mājās kaut ko tādu ir redzējis un darījis. Lai izprastu kā augs reaģē uz gaismas kairinājumu, stundā no atnestajām kartona kastēm ar līmes pistoļu palīdzību tapa labirinti puķu podiem. Kastei vienā stūrī bija jābūt caurumam gaismas piekļuvei, bet augu ar puķu podu bija jāieliek pilnīgi tumšā kastē. Kas par pārsteigumu bija 8.klašu skolēniem, kad viņi ieraudzīja, ka augs, augot tumšā telpā, izlokās, maina augšanas virzienu, tiecoties uz gaismu! Daži augi pat paspēja izaugt līdz kastes caurumam un turpināja augt gaismā. Skolēni, uzrakstot ieteikumus pētījuma uzlabošanai, minēja, ka vislabāk izdīga un auga pupiņu sēklas un zirņi, tāpēc nākošreiz būtu jāizmanto tieši šo augu sēklas, bet daži izsecināja, ka visātrāk izaug miežu graudi vai rudzi. Grūtības arī bija, un tās saistītas ar pētnieciskā darba noformēšanu, eksperimenta rezultātu izvērtēšanu, secinājumu uzrakstīšanu. Redz, sanāk, augiem nav maņu orgānu, bet viņi sajūt gaismas kairinājumu!

Paldies 8.klašu skolēniem par jaunā temata apguvi, pētījuma uzstādīšanu un veikšanu, datu reģistrēšanu, izvērtēšanu un pacietību! Lai dzīvē noder jaunās zināšanas, prasmes un iemaņas!

Bioloģijas skolotāja M. Skutele